hoe maak ik een thuis netwerk?

Vragen over je nieuwe PC, printer, DVD speler en verdere harde waren.

Berichtdoor Evelien op 24 feb 2010, 17:38

Ik heb een modem met een kabel naar mn computer lopen maar nou wil ik ook mn laptop van internet voorzien. Kan dit vanuit hetzelfde modem en hoe doe ik dat? tnx alvast!
Evelien

Sponsor

Sponsor

Re: hoe maak ik een thuis netwerk?

Berichtdoor bzoei op 24 feb 2010, 18:33

Ja. Heb je een draadloos modem? Anders moet je nog een draadloze router kopen. Dan kun je je internet draadloos naar je laptop sturen. Je hebt waarschijnlijk een wifi-ontvanger in je laptop ingebouwd, dus dan zou het moeten werken.
Afbeelding
bzoei

Berichtdoor elzen op 24 feb 2010, 21:12

bzoei schreef:Ja. Heb je een draadloos modem?

volgens mij hebben de meeste modems draadloos internet tog of nie...?

trouwens kan je heel makkelijk proberen
als je gaat zoeken naar verbinding, zul je wel zien of je eigen modem ook in het rijtje staat.
A successful man is one who can lay a firm foundation with the bricks others have thrown at him.
David Brinkley
elzen

Berichtdoor pablo op 25 feb 2010, 01:24

Is het echt een modem of een router? Op een router kun je namelijk gewoon meerdere kabels aansluiten anders ;) Zo niet, dan moet je hopen dat het draadloos is maar dat denk ik niet dan.
pablo

Berichtdoor bzoei op 25 feb 2010, 13:04

Als je het merk + type modem hier kunt posten, kunnen wij uitzoeken of je nog extra hardware nodig hebt :)
Afbeelding
bzoei

Berichtdoor Evelien op 26 feb 2010, 18:44

even ter verduidelijking. Ik heb een wireless router van het merk incidu, model NI707502 Vandaag 2 extra crosskabels gekocht. 1 tussen de modem en de router in de wan-poort en de ander tussen de router en de laptop. En de kabel die ik al had van de computer ook in de router geplugt. Nu krijg ik wel een melding dat er lan-verbinding is maar heb ik geen internet op die manier. Wat doe ik verkeerd of kan ik geen kabels ertussen plaatsen omdat het een wireless router is? oja het modem is van Arris type TM502B/220
Evelien

Berichtdoor bzoei op 27 feb 2010, 00:39

Van beide merken heb ik nog nooit gehoord, dus daar weet ik niet zoveel vanaf.

Maar even voor de duidelijkheid, ziet je opstelling er zo uit?

-Internet uit de muur -> modem

-Modem -> Router

-Router -> draadloos naar laptop en naar PC
Afbeelding
bzoei

Berichtdoor Evelien op 27 feb 2010, 11:31

bzoei schreef:Van beide merken heb ik nog nooit gehoord, dus daar weet ik niet zoveel vanaf.

Maar even voor de duidelijkheid, ziet je opstelling er zo uit?

-Internet uit de muur -> modem

-Modem -> Router

-Router -> draadloos naar laptop en naar PC

klopt helemaal, het is idd een draadloze router. kan ik daar dan wel kabels insteken of is het echt alleen maar bedoelt als draadloos? En hoe heetten die kabels, want daar is ook nog een groot verschil in; je hebt isdn - utp - cat5 of cat6 ik heb echt geen idee en heb nu geloof ik de verkeerde gekocht crosskabels maar die zijn er geloof ik alleen voor om 2 pc's met elkaar te verbinden toch? ik krijg in ieder geval geen internet verbinding tot stand, maar pc geeft wel aan dat er lan-verbinding is.... heb ik weer :$
Evelien

Berichtdoor elzen op 27 feb 2010, 13:44

Evelien schreef:klopt helemaal, het is idd een draadloze router. kan ik daar dan wel kabels insteken of is het echt alleen maar bedoelt als draadloos? En hoe heetten die kabels, want daar is ook nog een groot verschil in; je hebt isdn - utp - cat5 of cat6

oke als eerst even over je type router
je router ondersteund draadloos internet. (IEEE 802.11b,IEEE 802.11g) dus je zou helemaal geen kabel nodig hebben.
je kan trouwens altijd gebruik maken van draadloos maar ook kabel. kabel gebruik je meestal alleen bij gewone computers omdat deze toch op zijn plek blijft staan en je verbinding dan net wat sneller is.

oke even een uitleg over kabels
isdn = bedoeld voor je telefoonlijn
cat5 - cat5E - cat6 = deze verbinding zijn bedoeld voor internet, het verschil is de snelheid.
(en als het goed is is utp hetzelfde als cat5)

cat 5 max 100mbit
cat 5(e) max 1000mbit 100mhz
cat 6 max 1000mbit 250mhz

het zal hem aan de instellingen op je laptop liggen neem ik aan.
wat voor type laptop heb je eigenlijk...
A successful man is one who can lay a firm foundation with the bricks others have thrown at him.
David Brinkley
elzen

Berichtdoor Evelien op 27 feb 2010, 15:07

elzen schreef:het zal hem aan de instellingen op je laptop liggen neem ik aan.
wat voor type laptop heb je eigenlijk...

Dell Inspiron 1300. Of misschien is het verstandig hier een professioneel iemand voor in te huren? Het is gewoon irritant, rechtonderin heb ik wel verbinding maar als ik het internet icoontje aanklik kan er geen internet worden gevonden. volgens mij moet ik configuren met de router ofniet? maar als ik de browser start en het verkregen ip-adres van de router invoer, krijg ik een melding dat internet offline is..... pfff wat een geklooot
Evelien

Berichtdoor lay-out op 27 feb 2010, 17:42

Kijk eens naar je LAN-instellingen. Je moet dan met je rechtermuisknop op je LAN-verbinding klikken en dan "eigenschappen" kiezen. Het kan zijn dat je bv. een verkeerde DNS server hebt ingevoerd, ofdat je instellingen niet matchen met die van je router.
Zet daar alles maar op Automatic.
Je klikt dan op "toepassen", en ga dan naar een opdrachtprompt, en vul in : ipconfig /renew.
Je kan dan altijd checken of de instellingen kloppen.
Probeer het anders eens met een andere browser?
Afbeelding
lay-out

Keer terug naar Hardware